Barışçıl Toplantı Hakkı Engellenemez
Muş Barosu’na bağlı iki avukat meslektaşımız 12.02.2022 tarihinde gözaltına alınmış, 13.02.2022 tarihinde adliyeye sevk edilen avukat meslektaşlarımızdan biri tutuklanmış, diğeri ise adli kontrolle serbest bırakılmıştır.
Muş Barosu avukatlarının sorgusu sonrasında kolluk görevlilerinin adliye içinde müdafilik üstlenen avukatların görüntüsünü almasına tepki olarak 14.02.2022 tarihinde Muş Adliyesi önünde yapmak istediği basın açıklaması Muş Valiliği’nin yasaklama kararı gerekçe gösterilerek engellenmiş ve Muş Barosu Başkanı Av. Kadir Karaçelik’e basın açıklaması yaptırılmamıştır.
Toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkı Anayasa’nın 34’üncü maddesinde düzenlenmiştir. Anılan maddenin birinci fıkrasına göre, “Herkes, önceden izin almadan, silahsız ve saldırısız toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkına sahiptir”.
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin 11. maddesi de barışçıl toplantı özgürlüğünü düzenlemiştir. Buna göre, “1. Herkes asayişi bozmayan toplantılar yapmak, dernek kurmak, ayrıca çıkarlarını korumak için başkalarıyla birlikte sendikalar kurmak ve sendikalara katılmak haklarına sahiptir”.
Muş Barosu’nun basın açıklaması yapmasının yasaklanması Anayasa’nın 13. maddesine açıkça aykırıdır. Anayasanın 13. maddesine göre; “Temel hak ve hürriyetler, özlerine dokunulmaksızın yalnızca Anayasanın ilgili maddelerinde belirtilen sebeplere bağlı olarak ve ancak kanunla sınırlanabilir. Bu sınırlamalar, Anayasanın sözüne ve ruhuna, demokratik toplum düzeninin ve lâik Cumhuriyetin gereklerine ve ölçülülük ilkesine aykırı olamaz.”
Yine yasaklama kararı barışçıl toplantı hakkının kullanımına müdahale etmek için yeterli ve somut gerekçeler içermemektedir. Henüz kullanılmayan bir temel hakka ilişkin önceden soyut çıkarım ve beklentilerle, toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkına dolayısıyla ifade özgürlüğüne yapılan sistematik müdahale demokratik toplum düzeninin gereklerine uygun bir müdahale olarak değerlendirilemez.
Muş Barosu 1136 Sayılı Avukatlık Kanunu’na tabi bir kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşudur. 1136 Sayılı Avukatlık Kanunu’nun 76. ve 95. Maddelerinde Barolara hukukun üstünlüğünü ve insan haklarını savunmak, korumak ve bu kavramlara işlerlik kazandırmak görevi ve yetkisi verilmiştir. Bugün Muş’da engellenen basın açıklamasıyla Muş Barosu’nun görev yapması engellenmiştir. Bu durum demokratik toplum değerleriyle bağdaşmayan ve dolayısıyla kabul edilemez bir tutumdur.
Biz aşağıda imzası bulunan Barolar olarak Muş Barosu’nun yasalardan kaynaklanan görevini yapmasının engellenmesini kınıyor, Muş Valiliği’ne Muş Barosu’nun görevini yapmasını engellemeye yönelik ihlallerini sona erdirme çağrısında bulunuyoruz.
1. Adana Barosu
2. Adıyaman Barosu
3. Afyon Barosu
4. Ağrı Barosu
5. Amasya Barosu
6. Ankara Barosu
7. Antalya Barosu
8. Ardahan Barosu
9. Artvin Barosu
10. Aydın Barosu
11. Balıkesir Barosu
12. Bartın Barosu
13. Batman Barosu
14. Bilecik Barosu
15. Bingöl Barosu
16. Bolu Barosu
17. Burdur Barosu
18. Bursa Barosu
19. Çanakkale Barosu
20. Çankırı Barosu
21. Denizli Barosu
22. Diyarbakır Barosu
|
23. Düzce Barosu
24. Elazığ Barosu
25. Erzincan Barosu
26. Erzurum Barosu
27. Eskişehir Barosu
28. Gaziantep Barosu
29. Giresun Barosu
30. Hakkari Barosu
31. Hatay Barosu
32. Iğdır Barosu
33. Isparta Barosu
34. İstanbul Barosu
35. İzmir Barosu
36. Kahramanmaraş Barosu
37. Kars Barosu
38. Kastamonu Barosu
39. Kayseri Barosu
40. Kırıkkale Barosu
41. Kocaeli Barosu
42. Konya Barosu
43. Kütahya Barosu
44. Manisa Barosu
|
45. Mardin Barosu
46. Mersin Barosu
47. Muğla Barosu
48. Muş Barosu
49. Nevşehir Barosu
50. Ordu Barosu
51. Osmaniye Barosu
52. Sakarya Barosu
53. Samsun Barosu
54. Siirt Barosu
55. Sinop Barosu
56. Şanlıurfa Barosu
57. Şırnak Barosu
58. Tekirdağ Barosu
59. Tokat Barosu
60. Trabzon Barosu
61. Tunceli Barosu
62. Uşak Barosu
63. Van Barosu
64. Yalova Barosu
65. Yozgat Barosu
66. Zonguldak Barosu
|